Tangram

30 Tem

Son zamanlarda severek oynadığımız oyunlardan biri de Tangram. Çiftlik duyusal havuzu ve yapacağımız aktiviteler  için gerekli olan malzemeleri almak amacıyla Eminönüne gittiğimde almıştım bu tangram setini. 4 takım (sarı, kırmızı, yeşil, mavi)  tangram parçası var içinde. Barış henüz verilen örneklerden yola çıkarak kendi başına bütünler oluşturamayacak kadar küçük olduğu için tek takım tangram yerine bu dörtlü tangram setini almayı daha uygun buldum. Kutunun üzerinde 5+ yaş yazıyor ama bir yetişkinle beraber daha küçük yaş grupları da oynayabilir rahatça.

Biz şöyle oynuyoruz:  önce kutunun içindeki örneklerden hangisini yapacağımıza karar veriyoruz. Sonra kendimize bir renk seçip o rengin parçalarını alıyoruz. Örneğimizi karşımıza koyuyor ve şekli beraber yorumluyoruz. Ve ben anlatarak şeklimizi yapmaya başlıyorum. Örneğin “ben büyük üçgeni aldım” diyorum Barış da hemen kendi takımındaki büyük üçgeni alıyor eline. Büyük üçgenimi gereken şekilde yere koyuyorum ve Barış’tan kendi üçgenini o şekilde yere koymasını istiyorum. Sonra diğer parçaya geçiyoruz, önce ben seçiyorum Barış da kendi takımından o şekli bulup benim yerleştirdiğim gibi yerleştiriyor. Yapamadığı durumlarda ben yardım ediyorum, ama başladığımız zamana göre gerçekten çok ilerledi, çok az yardımla benim yaptığımın aynısını yapabiliyor artık.  Birkaç örnek resmimizi ekledim, kırmızılar benim maviler de Barış’ın yaptıkları:

Peki Tangram nedir biraz da oyundan, amacından ve faydalarından bahsedecek olursak:

Tangram bir Çin oyunu ve oyunun Çince adı Türkçe’ye Yedi Parçalı Akıl Oyunu veya Bilgelik Oyunu olarak çevrilebilir. Geometrik biçimlerdeki yedi adet parçayı bir araya getirerek çeşitli formlar oluşturma esasına dayalı yaratıcı bir zekâ oyunudur. Hedeflenen form, geometrik bir şekil, hareket halindeki bir insan figürü, hayvan figürü, alfabedeki bir harf ya da benzeri bir şey olabilir. Hedef olarak belirlenen formu oluşturabilmek için, yedi parçanın tamamını kullanmak gerekmektedir. Bu parçalar, farklı büyüklüklerdeki beş adet üçgen, bir adet kare ve bir adet paralelkenardır.

Dikkat eksikliği tedavisinde ilaç dışı yöntem olarak Tangram yurt dışında çok kullanılmaktadır. Dikkat eksikliği, unutkanlık ve algılama güçlüğü gibi problemlerle başa çıkmak için beyin egzersizlerini öneriliyor. Tangram’ın geometri hakkında olumlu duygular geliştirmek, uzamsal-görselleştirme becerileri kazandırmak, şekilleri sınıflandırmak, ilişkiler ve geometrik şekiller için sezgisel bir his geliştirmek,“uyumlu” ve “benzer” olanı tanıtmak gibi daha birçok faydası var. Çocuklara sabretmeyi, başladığı işi bitirme alışkanlığı kazandırmada da etkili bir oyun.

9 Yanıt to “Tangram”

  1. durununannesi Temmuz 30, 2012 at 18:01 #

    :) çok güzel çok beğendim bunu..imini duymuştum ama faydalarını ilk defa duyuyorum..
    yine aynı şeyi söylemişiz bende bugün Duru’nun sabırsız ve yaptığı işi yarım bırakmasından bahsediyordum tam üstüne geldi :)..
    yapboz çeşitlerine bayılıyor Duru..bende bakıyım bir ara belki dikkatini çeker..
    çok teşekkürler paylaşımın için..

    • barisingunlugu Ağustos 1, 2012 at 13:25 #

      Tangram oynamayı benim yapboz sevmeyen oğlum bile sevdikten sonra Duru bayılır bence :) Barış’ın yaptığı işi yarım bırakmaması için sıkılmayacağı miktarda materyaller ile yapıyorum aktiviteleri. Sen de öyle dene bakalım azalt miktarları sıkılması azalacak mı. Bir de şu var yapılan aktivitelerden uzun süreli meşguliyetler beklenmemeli, mesela kuşlu kartları eşleştirme aktivitenizde 2 kere yaptı sıkıldı yazmıştın, kaç kere yapmasını bekliyordun ki acaba :) bence Duru sıkılgan değil, olması gerektiği gibi davranıyor çocuk :)

      • durununannesi Ağustos 1, 2012 at 15:55 #

        :) onlardan hala sıkıntısı geçmedi hatta haftasonu çıkardım “onlarla ben oynamak ittemiyom” dedii, kaldırdım:)

  2. Melis Tezcan Eylül 24, 2012 at 02:41 #

    bu oyunu görüyordum ama ne işe yaradığını bilmiyordum.
    Ben de alayım bari
    Benim oğlan çok sabırsız çünkü kanalize olması için iyi olabilir

  3. nuriye Kasım 23, 2013 at 12:09 #

    Tangram bi kaç yere sordum bulamadım.bi kaç tane paket örüntü blogu alıp birleştirsemolur mu sizce?

    • barisingunlugu Kasım 23, 2013 at 12:49 #

      Tangram 7 parçadan oluşuyor ve parçaları birleştirdiğinizde kare ortaya çıkıyor. Örüntü blokları birleştirerek yapacağınız tangram ne kadar kullanışlı olur bilemedim.. KAlın karton kullanarak ve kareyi uygun şekillere bölerek kendiniz yapabilirsiniz aslında. Şu yazıda ayrıntılı olarak bahsedilmiş tangram ve evde yapmak için boyutlarından : http://beneklidunyam.blogspot.com/2012/11/zeka-gelistirici-oyunlar-tangram.html

Trackbacks/Pingbacks

  1. Yeni Oyuncaklarımız; 3D Zürafa’lı Ahşap Yapboz ve 3D Tangram » durununannesi | durununannesi - Eylül 6, 2012

    [...] Barış’ın Günlüğü blogu, Pınar arkadaşım da bloğunda tangram ile ilgili yazı paylaşmıştı.. [...]

  2. Örüntü Bloklar İle Çalışmalar « Barış'ın Günlüğü - Şubat 1, 2013

    [...] kağıt üzerindeki yerlerine yerleştirerek resmi oluşturmak şeklinde oluyor. Biz uzun zamandır tangram ve fotoğraftaki şekli yap oynadığımız için bu aşamayı atlayıp, kağıt üzerindeki [...]

Yorumlarınız bizim için önemli...

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

Diğer 482 takipçiye katılın

